Porozumienie o współpracy
SODN w Suwałkach z Wydziałem Filologii Polskiej i Klasycznej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Raporty - umiejętności i kompetencji w miejscu pracy po pandemii COVID-19
Zapraszamy do zapoznania się z raportami powstałymi w ramach projektu pt. „Budowanie potencjału i wewnętrznej ekspertyzy Konfederacji Lewiatan w zakresie umiejętności i kompetencji w miejscu pracy po pandemii COVID-19"
Osoby elastyczne, które dostosują się do zmian. Pracownicy, którzy sprawnie korzystają z komputera a może Ci, którzy opanowali Chat GPT? Jakich ludzi potrzebują firmy? Kto jest teraz najbardziej potrzebny na rynku pracy?
Informacja MEiN pt. Co nowego w roku szkolnym 2023/2024? Najważniejsze zmiany. "Wśród kompetencji przyszłości ważne miejsce zajmują także umiejętności zawodowe. Zmieniamy oblicze szkolnictwa branżowego i technicznego i przygotowujemy specjalistów na potrzeby nowoczesnej gospodarki, wspierając w ten sposób rozwój naszego kraju. Obecnie rozpoczęliśmy kolejny etap reformy kształcenia zawodowego – utworzenie 120 Branżowych Centrów Umiejętności (BCU). Będą to zupełnie nowe placówki w systemie oświaty łączące działalność szkół, uczelni i branż".
"W roku szkolnym 2023/2024 możliwe będzie przekroczenie limitu godzin ponadwymiarowych – ½ tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin nauczyciela w przypadku nauczyciela:
liceum ogólnokształcącego,
technikum,
branżowej szkoły I stopnia (art. 93b Karty Nauczyciela)".
Wyniki wstępne GUS - edukacja w roku szkolnym 2022/2023
Edukacja w roku szkolnym 2022/2023 (wyniki wstępne) GUS. "[...] do 1861 techników uczęszczało 711,1 tys. uczniów [...] Do 1672 branżowych szkół I stopnia uczęszczało 195,1 tys. uczniów [...] Kształcenie w 226 branżowych szkołach II stopnia kontynuowało 11,4 tys. uczniów [...] Po raz pierwszy odnotowano 0,9 tys. absolwentów tych szkół – stanowili oni 0,3% absolwentów szkół ponadpodstawowych. [...] W roku szkolnym 2022/23 funkcjonowało 1287 szkół policealnych (o 70 placówek mniej niż w poprzednim roku szkolnym), w których zawodu uczyło się 234,8 tys. uczniów (odpowiednio o 2,1 tys. więcej)".
Wojewódzkie Zespoły Koordynacji ds. kształcenia i szkolenia zawodowego oraz uczenia się przez całe życie
MEiN informuje Kształcenie dostosowane do potrzeb rynku pracy – Wojewódzkie Zespoły Koordynacji ds. kształcenia i szkolenia zawodowego oraz uczenia się przez całe życie. "System koordynacji i monitorowania regionalnych działań na rzecz kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie będzie tworzony z myślą o przygotowaniu nowoczesnej kadry dla poszczególnych branż adekwatnie do zróżnicowanych potrzeb na pracowników, specjalistów i ekspertów każdego regionu Polski. [...] Powstanie 16 Wojewódzkich Zespołów Koordynacji ds. kształcenia i szkolenia zawodowego oraz uczenia się przez całe życie".